Театр «Ильхом», г. Ташкент ул. Пахтакорская, 5
Автор выставки – Александр Федоров, проект @tashkent_modernism
Выставка посвящена особенному уголку истории советской архитектуры – Ташкентскому Сейсмическому Модернизму. Эпоха, собравшая самые смелые эксперименты архитекторов Союза, влюбляет, вдохновляет и не отпускает. Помимо основной экспозиции, состоящей из работ фотографов, репродукции оригинальных неоновых вывесок, макетов утерянных зданий, аудио и видео инсталляций, также представлены концептуальные идеи нашего бюро по архитектурно-художественному освещению этих строений.
Описание решений:
Акценты экспонатов выполнены на световых инструментах компании Aledo. Jack Zoom с фокусируемым углом, Sonic с фильтром «Овал», а также Optic с кадрирующей решеткой.
За ламповую атмосферу отвечает неон и лента в угловом профиле, размещенная на вертикальной поверхности потолочных балок. Мягким отраженным светом мы попытались воссоздать образ подземных переходов и Ташкентского метро, имитируя прием, который применяли советские архитекторы, скрывая люминесцентные лампы для визуального комфорта людей.
ENG
Location: Theater "Ilkhom", Tashkent, st. Pakhtakorskaya, 5
The author of the exhibition is Alexander Fedorov, project @tashkent_modernism
The exhibition is dedicated to a special corner of the history of Soviet architecture - Tashkent Seismic Modernism. The era, which gathered the most daring experiments of the Union's architects, falls in love, inspires and doesn’t let go. In addition to the main exposition, consisting of photographers works, reproductions of original neon signs, models of lost buildings, audio and video installations, and also presented conceptual ideas of our bureau on architectural lighting of these buildings.
Description of solutions:
The accents of the exhibits are made on Aledo lighting instruments. Jack Zoom with zoom spotlight, Sonic with oval filter and Optic with a framing grid.
Neon and ribbon in an angled profile placed on the vertical surface of the ceiling beams are responsible for the lamp cozy atmosphere. With soft reflected light we tried to recreate the image of underground passages and the Tashkent subway, imitating the technique used by Soviet architects, hiding fluorescent lamps for the visual comfort of people.